GRET

Groupe de recherche et
d’échanges technologiques

Medias Status Report:
Niger

Summary document written for the African Media Partners Network

Guy-Michel Boluvi, Les Echos du Sahel,
(Niamey)

January 2001

B MEDIA STATUS REPORT



Media Status Report:
Niger

. AN UNSTABLE POLITICAL CONTEXT

1990 marked the end of the hegemony of State media in Niger with the creation of Haské', the
first truly independent newspaper, and yet Niger passes for one of the countries in French-
speaking Africa where the press has developed the slowest.

Niger has above all revealed itself as one of the most politically unstable countries in Africa.
In this 1,265,000 kmz2 country with an estimated population of only 10 million inhabitants, no
elected President nor any National Assembly has completed their terms of office. All have
seen their mandates cut short by exceptional events—coups d’état or national conferences
against a backdrop of social and political tension.

During ten years of pluralism, Niger has known four periods of exception: the 1991 Sovereign
National Conference (SNC), the 1992 post-SNC democratic transition and two military
transitions following the coups d’état in 1996 and 1999.

Voters were called to the ballot boxes 14 times in one decade. These elections, most of which
were controversial, were the basis of all the serious political crises.

Niger—currently in its fifth republic, established in December 1999—is therefore a country in
more or less perpetual re-foundation. This military territory which became a colony and then a
Republic in 1958 is still seeking its path towards good governance. With their passion-filled
sometimes violent and even bloody episodes the quarrels over public management (or, to use
the local expression, “cutting the cake”), the country had simply ceased to be credible and was
outlawed by the Bretton Woods institutions. It is only very recently, with the arrival of the
Fifth Republic, that Niger has once again “re-entered society”. This is not to say, however,
that donors have completely overcome their hesitations when it comes to the Nigerien political
classes.

L “Light” in Hausa



. THE MEDIA LANDSCAPE

From Scarcity to Abundance

The principal consequences of the democratisation process launched in 1991 in Niger were the
liberalisation of the communication sector and the consecration of freedom of expression. The
foundations and origins of the awakening of desire for liberty and democracy were a national
aspiration of the Nigerien people but its translation into fact owes much to national and
international press.

Independent Niger’s first thirty years were marked by the lone voice of State media: one
single newspaper, one single public radio station and one single public television channel,
after the fashion of the political monolithism de rigueur at the time.

Independent press is barely ten years old if one excludes the corporatist bodies in the 1970s
and rural press experiments such as Gangaa.

1. Written Press

1.1 State Omnipotence

Today, as in the 1960s, governmental written press still has two newspapers—a daily, Le
Sahel, and a weekly, Le Sahel Hebdo, which comes out on Fridays. Despite the financial
cocoon provided by the State, the publication of these two newspapers was interrupted for two
years in 1991 and 1992 before starting up again, strengthened by a printing works. The
qualitative changes made—in particular in the areas of technical equipment, staff training and
management—nhave not, however, noticeably improved the quality of the product.

In December 1989, the governmental directorate for written press became the National
Publishing House and Press Office (ONEP), in parallel with the National Radio and
Television Office (ORTN) for broadcasting. This reform was not however sufficient to alter
the behaviour of ONEP journalists: half of the eight pages of the national daily newspaper
contain only games, advertisements and communiqués. The editorial content of public
newspapers remains prisoner to the hearings of the Chief of State, the President of the
National Assembly or the Prime Minister, and the minutes of seminars and workshops—when
it does not contain interviews with ministers or the managing directors of State companies.
The Opposition can find no room for expression.

1.2 The Dramatic Rise of the Private Sector

The independent written press in Niger has exploded in every sense in one decade: fecundity
and disintegration of newspapers.

The first independent newspaper dates from May 1990—the weakly Haské. In its beginnings,
it reached record circulation numbers of 12,000 copies. It was the first newspaper in Niger to
bring contradiction and debate to a sector where only the government point of view had
prevailed. Nevertheless, this pioneer rapidly moved from apogee to decline, mostly because
the professionalism of the editorial staff was not supported by management.



Since 1990, roughly fifty newspapers have appeared in the news-stands. Some, at best,
surviving for a maximum of three to ten issues’. Some appear without warning such as
Moustique, the first Nigerien satirical newspaper, Le Soleil, Le Flic, L’Enquéteur, Le canard
libéré®, Sahel horizon, Kybbia, La voix du citoyen, Le paon africain, Le Témoin, etc. Others
that were for a while examples of regularity have become punctual in the publication of issues,
such as the bi-monthly Anfani and the weeklies Tribune du peuple and Alternative.

One can however note the stability of a few weeklies, the most regular of which are Le
Républicain (created in June 1991 and whose owner is also the owner of the largest printing
works in the country, the Nouvelle imprimerie du Niger (NIN, new printing works of Niger))
and Le Démocrate, resisting since its creation in May 1992.

The proliferation of short-lived newspapers was favoured by the liberal option in vigour in
Niger in terms of the creation of written press bodies. Indeed, in conformity with article 23 of
edict n° 93-029 of 30 March 1993 governing the freedom of the press, “general information
periodicals may be published freely, without prior authorisation”. The same article of the same
law demands only that they “be the object of a declaration to the office of the public
prosecutor of the Republic”. The simple formality of the publication declaration (containing
the identification elements of title and the names and address of the managing editor) suffices
to practice as publisher in Niger.

The only obligation is the 24 hour delay imposed in article 30 as the compulsory legal
registration delay, before publication, of “two copies of the newspaper or written periodical
with the office of the public prosecutor of the Republic”. While it is difficult for daily papers
to respect this delay, one should note that no periodicals respect it. At best, the legal
registration is done when the periodicals are placed on sale.

The enemy of private publishers is the generalised financial crisis within the country and poor
management, not to say absence of management or refusal to manage. Except for Le
Républicain and Le Démocrate, rare are the newspaper owners who make it their duty to pay
journalists salaries. In Niger, when politicians call journalists “food journalists” and their press
organisations “food press”, it is not an empty accusation®.

The context surrounding private press is increasingly precarious and difficult—only a handful
of newspapers have head offices (Le Républicain, Le Democrate, Anfani, Tribune du peuple,
Alternative and just recently Le Canard libéré). In Niger, as in other countries on the
continent, only a minority can read (77% of men over the age of 15 are illiterate and 92% of
women) and/or buy a newspaper. Publishers are constantly suffocated by very high printing
costs® and costs for electricity, rent (100,000 CFA francs—1,000 FF— on average for a small
house downtown), etc. They are also weakened by a significant advertising drought, to such
an extent that announcers buy advertising space not because of advertising needs but out of
sympathy. In addition to this, there is the weakness of production means characterised by the

2 See the annexe for the list of newspapers.

® Another satirical newspaper in the same vein as “Canardo” which is under suspension by the National
Communication Observatory (ONC), the communication regulatory authorities.

* The problem with this proliferation of titles is that many private journalists sell their services and easily accept to
destroy reputations in exchange for a few banknotes. Most newspapers are specialised, furthermore, in analysis
and commentary rather than hard news.

5 Thus, printing costs vary between 170,000 CFA francs (1,700 FF) and 150,000 CFA francs (1,500 FF) for 1,000
copies of an 8-page tabloid.



dilapidation of equipment and the insufficiency of editorial staff and administrative staff
training.

It is in this not very encouraging landscape that the independent written press welcomed new
arrivals in the year 2000: Les Echos du Sahel, a quarterly magazine specialised in news on
development and the rural world, and two weekly tabloids (La Roue de I’histoire whose owner
and managing editor is also the head of a political party and Le Canard déchainé a satirical
newspaper born out of the October 2000 split among the editorial staff of the Canard libéré).

2. News and Communication Agencies

2.1 The Nigerien News Agency

Niger has only one news agency, the Nigerien News Agency (ANP); it is a government body
created on 23 July 1987 with the status of industrial and commercial public establishment
(EPIC). Its mission is to spread Niger’s voice abroad and also to collect information abroad
and within the country and distribute it to Nigerien media and to certain administrative
services.

ANP, which mostly relays Agence France Presse (AFP) briefs, receives the least subsidies of
State media and is often disconnected from its information sources for lack of payment.
Despite proper equipment obtained from notably UNESCO and Nigerien-German overseas
aid, its offer remains very slim in relation to the demand.

The agency works with a telex network in six regional offices implanted in Agadez, Diffa,
Dosso, Maradi, Tahoua and Zinder. It has three switchboards with 12 lines each and a satellite
antenna installed by AFP, its principal supplier.

2.2 Communication Agencies

It is difficult to distinguish between the agencies that offer exclusively communication
services and multi-service agencies that are in reality marketing agencies. One should note,
however, the attempts of Anfani and Echos du Sahel to launch new services by relying on their
publishing and broadcast production bodies.

3. Radio

In a country as vast as Niger with an unequally distributed and mostly rural population, radio
appears to be the proximity media par excellence.

Broadcasting was the object of a specific edict—edict n°93-031 of 30 March 1993—that
affirms the freedom of radio and television communication in its first article before specifying
in its 10" article that “the Superior Council of Communication delivers the authorisations to
exploit radio, television or other private broadcast communication services”, and above all that
it “defines the terms and conditions”.

Nevertheless, article 20 gives “public and private” broadcast communication companies the
right to enjoy “freedom of expression” and to fix “their programming alone”.



3.1 La Voix du Sahel

Created in 1958, Radio Niger, re-named La Voix du Sahel in 1974, is the only national radio
station, covering the whole country by a system of relays and regional stations broadcasting
on FM, short wave and medium wave. La Voix du Sahel is also the only radio station to offer
programs in eight languages (national languages and the official language, French). 65% of its
broadcasts are in national languages for approximately 6,290 hours of annual programming.

It should be noted that in recent years a German Overseas Aid programme made it possible for
seven regional stations® to obtain broadcasting autonomy and to broadcast in FM. Generally,
competition between independent radio stations also broadcasting in FM has forced regional
stations to perform better.

3.2 The First Generation of Private Radio Waves

« R&M, Anfani, Suda

Of more modest scope, private FM radio stations started to broadcast in Niamey before
attempting the regional adventure where sources of income are almost non-existent. Most of
their programming is based on music; it is also characterised by chronic amateurism: most
journalists and disk-jockeys have only received on-the-job training and, most of the time, have
received very little schooling.

Three radio stations inaugurated the entrance of the private sector in radio broadcasting in
Niger. First, in 1994, the radio station R&M (radio and music) which initially privileged
musical programming before being forced to include news bulletins in order to withstand the
competition. Its news programme is enriched by the retransmission of BBC news in French
and Hausa. It was also the first to attempt decentralisation in 1998, by opening an antenna in
the south of the country in Maradi. However, the absence of commercial perspectives in this
region raises doubts as to the continuation of the experience.

The radio station Anfani’ was born in January 1995; its owner is also the owner of the bi-
monthly newspaper of the same name. Supported by the American Embassy in Niger, the
promoter of this radio station is without the slightest doubt the one person in the Nigerien
press milieu who has received the most support in his enterprise. His radio station is also the
station that has forged its reputation for radio freedom abroad, even though it is probably not
totally independent, like the other local media.

Anfani is above all in the process of succeeding in its gamble to be present all across the
country. After Maradi, Zinder and Diffa, the main secondary cities in Niger, conquered in the
space of two years with the FM radio stations, the city of Tahoua is the next target for
Anfani where it will offer, as with its first radio station in Niamey, local programmes and
rebroadcast newscasts in French and Hausa from the Voice of America and the Voice of
Germany.

The third radio station in this first generation is the least well endowed. Suda, born in 1996,
has a powerful, but already ancient, 2 kW radio transmitter in the image of all of the station’s
technical infrastructure. Despite the dilapidation of the equipment and the station’s limited
range, its promoter nourishes expansion projects, notably in Dosso.

® Agadez, Diffa, Dosso, Maradi, Tahoua, Tillabéri and Zinder
" «Well-being” in Hausa and in other languages of the country.



In the space of five years, the first generation private radio stations managed to steal listeners
from la Voix du Sahel. Young people above all identify with these radio stations, 75% of
whose programming offers music and entertainment. Older listeners are not far behind. When
one wants to find contradictions to government theses, one must turn to the private airwaves.
In an excess of zeal perhaps and undoubtedly because of the appeal of an easy scoop, private
radio stations rapidly got caught up in the spiral of political quarrels that delights their
listeners. To such an extent that each was rapidly labelled as a branch of this or that
Opposition party and sometimes even of the authorities. Radio Anfani was thus given the
nickname “presidential radio station” in 1995. In reality, the Nigerien public opinion simply
associated private radio stations with the Voix du Sahel’s idea of protest.

Finally, everything in Niger happens as if the media could not truly be independent. The
announcement of the creation of a new radio station necessarily calls for investigation and
rumour in order to affix a label to it.

3.3 The Second Generation

* TFM, Tambara, Saraounia

Thus, Radio Ténéré FM (TFM for short), created in January 1998, was rapidly designated as a
presidential radio station simply because its promoter happened to be the brother-in-law of the
Chief of State at the time, General Baré. The challenge facing this new-born station was thus
to prove its neutrality, which was indeed quite a challenge. Its reporters were forbidden to
cover Opposition demonstrations. TFM nevertheless hooked listeners by innovating in its
news programming by offering hourly news flashes between its morning, mid-day and
evening news programmes until 10 p.m. with its last full bulletin. This was the touch that
made the difference between it and its predecessors who only broadcast one mid-day and one
evening news programme. Less than two months later, Anfani and R&M in turn adopted this
programme.

The acknowledged importance of news programmes has above all allowed the population of
the capital to give itself greater balance in interpreting national events. Starting at noon and
roughly every quarter hour, listeners hop from one wavelength to another. Listeners prefer the
international radio stations, RFI or Africa N° 1, for international news.

The only radio station that escapes classification appeared early in 2000, Radio Tambara, the
promoter of which is a woman who from the start proclaimed that her domain was “women”.
A new radio station, Radio Saraounia, joined the airwaves at the end of 2000.

* Radio Nomade FM

The distinction among commercial radio stations goes to Nomade FM, who broadcasts from
Agadez. It was created in November 1998 with the support of French Overseas Aid to Niger.
It has formed a partnership with RFI and the VVoice of America. Located where advertising can
not ensure satisfactory inflows of cash, Nomade FM has been obliged to invest in the
production of programmes on command for projects that intervene in the area and to offer
programmes in the five languages spoken in the region® and in French.

® Hausa, Tamahag, Zarma, Tassawa, and Arab



3.4 Rural Radio Stations

The year 2000 saw the appearance of a new type of radio station tied to development
projects—rural radio stations, the first of which was implanted in a village in the west of the
country, Bankilaré® in September 1999 and the second in April 2000 in Gaya'® in the south.
They share a desire to meet the proximity needs of rural populations and their position of
being under the supervision, for their first steps, of a development project and an overseas aid
mission, respectively. They are, however, near opposites when it comes to their capabilities
and structures.

« Radio Gomni'! in Bankilaré, the First Solar Radio Station

Radio Gomni in Bankilaré was presented as the trial run of an ambitious project to install 200
to 300 radio stations country-wide. The ambition of its initiators is to implant one radio station
every 50 to 60 kilometres in the country.

Radio Gomni aims to be a community radio station. It was supported by the African Centre of
Meteorology Application for Development (ACMAD), the United Nations Development
Programme for Niger (UNDP) and the Netherlands Development Organisation (SNV) for
Niger. This radio station, run using solar energy, also ensures the relay of programmes
provided by Worldspace.

The geographic coverage of this type of radio station has caused much frustration: out of the
60 km radius announces, barely 20 km or so receive broadcasts, a fact that the promoters
promise to improve. However, the installation procedures prior to any official authorisation
and above all the structuring of village organisations to operate and manage these radio
stations are more problematic. While it can not be denied that this radio project is
irreproachable as a proximity information tool, it may be feared, however, that the project
lacks sustainability. After Bankilaré, nine other radio stations'? were installed in the same
conditions of non-preparation of housing and management structures.

» Radio Fara’a in Gaya

Radio Gaya, called Fara’a'®, inaugurated on 19 April 2000, is another radio experiment in the
rural milieu funded by Swiss Overseas Aid in Niger. The originality of this radio station is to
have been handed over to professionals for management in the same aims of proximity as the
solar radios of the UNDP, ACMAD and SNV. For the first time in Niger, an overseas aid
mission gave a media “keys in hand” to professionals with the single requirement to serve the
rural cause. In exchange for programmes for the rural world, Swiss Overseas Aid supports the
station by providing an operating subsidy for 2 to 3 years.

Similarly to Radio Fara’a, Swiss Overseas Aid also supports other rural radio stations—this
time community-type radio stations—in the same zone as Bankilaré. Three radio stations
should make it possible to cover the western part of the country where Swiss Overseas Aid is
active with its development project, CADELT (development support unit, Tillabéri). For close
to six months, this project has endeavoured, in the villages concerned by these radio stations,

% 250 km from Niamey

19300 km from Niamey

1 “Kindness” in Songai

2 In Aderbissanat, Ingall, Bermou, N’gourti, N’guigmi, Douméga, Belbédji, Tchintabaraden and Goudel in the
suburbs of Niamey.

3 “Hospitality” in Hausa



to create management structures and organise training for young people in the operation and
basics of radio broadcasting.

4. Television

4.1 Télé Sahel

From the experimental television station in 1964 to 1999, television in Niger was the State’s
private domain.

The government television station, Télé Sahel, that today covers most of the national territory
was originally a simple experimental school television station. It seized on the 1978 World
Cup soccer tournament to take a stab at broadcasting for the general public. Starting from this,
the State began to convert it into a national television station. In November 1988, it began to
broadcast every day of the week, but only for four hours each evening.

Télé Sahel covers 85% of the territory with a network of 13 TV broadcast centres and 6
retransmission centres.

4.2 The Breakthrough of the Private Sector

o Télé Star Network, a Distribution Channel

In 1996, a private operator who already owns Radio R&M created Télé Star Network. It acts in
fact as a relay distribution channel rather than producing its own programmes. Purely
commercial, it distributes a package of twelve channels including RTL9, Festival, MCM,
Manga, Planéte, CFI, and Canal Plus. The public applauded the announcement of its creation
but enthusiasm rapidly waned because of high access costs: first one must obtain a TV5
antenna sold for 70,000 CFA francs (700 FF), then buy a decoder for 110,000 CFA francs
(1,100 FF) and finally pay the monthly subscription fee of 19,500 CFA francs (195 FF). Télé
Star Network therefore has only a minority audience.

* TV Ténéré, the First Private Television Station

In February 2000, Télé Ténéré began to broadcast for the Africa Nations Cup. This channel
truly positions itself as a competitor to Télé Sahel, all the more so because its promoter (who
is also the promoter for Radio Ténéré FM) affirms that it will not be encrypted. It innovated
by broadcasting during the day and its influence can already be felt in Télé Sahel’s offer—the
national television station has already improved its programming of films in the evening.

5. Production Studios

As is the case with communication agencies, several companies claim to produce television
programmes. The production studios worthy of the name—structured and with high-
performance staff and logistics—can be counted on the fingers of one hand: the most
professional is probably the Centre audiovisuel de la mission catholique in Niamey. In the
near future, the radio and television production studios Anfani and Les Echos du Sahel, still in
the process of acquiring equipment, should join the scene.



[ll. LEGAL AND INSTITUTIONAL FRAMEWORK

1. An Excess of Laws in Favour of Freedom of the Press

The emergence of private and independent press manhandled certain principles that had
governed the profession during the long years of monolithic or military regimes.

The texts of law have been re-worked multiple times since the first law on freedom of the
press in Niger, edict n°135 of 25 July 1959, amended by law n°® 276 of 26 April 1974, which
was itself replaced by edict n°® 77-13 of 21 July 1977. These laws governed until the Estates-
General of Communication convened in 1992 and whose texts were adopted and promulgated
in March 1993.

Since then, modifications have been made to edicts n° 93-029 of 30 March 1993 governing the
freedom of the press, n° 93-030 governing the repression of offences committed through the
press or any other means of communication, n° 93-031 governing broadcast communications,
n° 93-021 governing the composition, organisation, attributions and operations of the Superior
Communication Council, and n°® 59-135 legalising freedom of the press and ensuring freedom
of expression.

At the heart of this perpetual re-working of laws one of course finds political ups and downs
but one also finds the excesses of certain media “professionals”.

» Press Indoctrination Attempts

If one looked only at the principles contained in the texts of law, ignoring concrete situations
and practices, one could affirm that the Nigerien institutional system for communication is
among the best in the world and that the press of this country is among the most free.
However, there you have it, between the proclamation of principles and the reality of the
situation in which they are applied or that determine them, there is a wide gulf. These texts of
law are unfortunately and at best only a proclamation of intent.

The new law of 25 July 1997 proclaims without any ambiguity the principle of freedom of the
press: “written and broadcast press as well as diffusion and printing are free. Citizens have an
inalienable right to information.”

At the same time, with liberalisation, re-found speech resulted in a mushrooming of
publications that, in the first years, worked in full independence without government
interference. Despite certain—sometimes serious—abuses, Nigerien media more or less
provided proof of their ability to play the indispensable role of political mediator, the catalysis
of true social democracy, on the basis of real participation in all decision-making processes.

The return to an exceptional regime in January 1996 brought to a halt the advances made
during the period of democratic transition. The press had been an integral part of the country’s
political institutions and the suspension of the constitutional framework favourable to it
effected it and the legislation governing it.

* A Repressive Reorganisation

The new legal code on information that arose from the re-working of the 1993 texts not only
installed new relations of suspicion and distrust between the authorities and the press, it also

10



created new offences and alterations in the status of media businesses and their staff and
introduced new mechanisms of repression for press misdemeanours.

The freedom to create newspapers was regulated in order to curb what the new government
saw as the taking of liberties. It was even demanded of newspaper owners that the majority of
journalists working in their newspapers as well as their managing editors have Nigerien
nationality.

The new measures pertaining to the conditions for the practice the profession of journalist had
very considerable consequences for journalists and for this profession. The 1997 law stipulates
in article 12: “A professional journalist is one who has earned a diploma in the field of
journalism...”

Already long in the former law, the list of misdemeanours and offences likely to be committed
through the press was lengthened. A little over half the measures in this new law are dedicated
to misdemeanours and offences and to their repression.

In particular, it restricts journalists’ right to criticise the State, its institutions and all civil
servants in charge if running its service. For example, according to the text of article 54 of the
new law, journalists are forbidden from quoting, “in reason of their functions or if their office,
by one or more members of government, one or more members of the National Assembly,
depositories or agents of public authorities, citizens invested with a public service or mandate,
whether temporarily or permanently, members of juries or witnesses in regards to their
depositions”.

The new law purely and simply deleted the former measures that formed the guarantees
against arbitrary sanctions and the protection of freedom of the press. Thus, someone who
committed the misdemeanour of offence vis-a-vis the President of the Republic could not
under any circumstances benefit in court from attenuating circumstances (law n° 97-26, art.
55, paragraph 4).

In general, an aggravation in sanctions can be observed.

Beyond the stepping up of sanctions, the new texts provide for new offences. The first is listed
in article 51, paragraphs 2 and 3: the offence of false news which is punishable by 1 to 5
years’ imprisonment and a fine of 20,000 to 5,000,000 CFA francs. This measure made it
possible to condemn the owner of the newspaper Enquéteur to an 8-month prison sentence and
a fine of 500,000 CFA francs on 13 November 2000.

Even those who sell, distribute or post the press can henceforth be prosecuted for complicity
in press crimes and misdemeanours.

Evidently, when it entered into vigour on 25 July 1997, law n°® 97-26 caused a general outcry
that was unprecedented in the history the press in Niger.

Far from promoting the freedom and independence of Nigerian media, the new measures tend
rather to hamper them and the number of victims has since been growing.

The new legislation indeed has considerable repercussions on Nigerien political life, the status
of press businesses and their activities, the exercise of the profession of journalist and,
generally, on freedom of the press.

It has also caused the appearance of new dividing lines among the press: on one side the
private independent press allied with civil society and on the other the government and its
institutions including public written press and broadcasting.

11



What this law fights is a certain idea and form of journalism called investigative journalism.
By wanting to protect individuals and institutions from press abuses, the law ended up placing
journalists in an insupportable position of too few rights in exchange for many responsibilities
and heavy repression.

2. Regulation and Self-Regulation Bodies

The agreement, reached on 3 November 1991, creating the Superior Council of
Communication (CSC)* is the result of the long protest of Nigerien news professionals who
seized the opportunity presented by the National Conference.

On trial nevertheless, CSC seems mined from the inside by the political obedience of its
members. CSC is above all suffering from a crisis of legitimacy mainly because four of its
seven members are named by the authorities, in other words by the President of the Republic
and the Presidents of the National Assembly and Supreme Court. It furthermore lacks the
administrative and technical staff needed to function and has neither financial nor material
means.

More serious yet, this so-called constitutional body for the regulation of communication, one
of whose fundamental missions is to “ensure the independence of media vis-a-vis the State
and facilitate its access to all legally acknowledged opinions and movements”, does not have
the power to impose sanctions on the leaders of the public press. CSC has never been able to
fulfil its terms and conditions. It was, for example, unable to establish a functional Press
Council which would have been precious for the detection and repression of ethical failings
among other things. Finally, CSC’s exploit is to have, as recommended by the National
Conference, succeeded in organising, with the support of the Panos Institute, the Estates-
General on Communication in 1992. The Estates-General on Communication, held in a
perspective of reconciliation, were both a framework for reflection and collective self-
criticism for the profession.

Paradoxically, CSC has been missed for the past year since it was replaced, as a result of the
coup d’état in April 1999, by the Observatoire national de la communication (ONC, the
National Communication Observatory), a regulation body cut to measure by the military junta
in power at the time.

ONC is even less able to command respect than CSC. News professionals do not identify with
this institution and have, for example, refused to have their professional credentials renewed
by ONC. Radio Tambara, born after ONC’s creation, has also ignored its ban on broadcasting.

In fact, news professionals feel that there is an institutional void on this level and paid
particular attention to the debates in the National Assembly on the rehabilitation of CSC on 1
December 2000. Another expectation among journalists is that the institution henceforth make
greater room for the representatives of private press which has continued to expand. Instead of
two head offices, it demands at least four. The number of CSC members on staff should
increase to nine but journalists want this number to reach thirteen. Journalists are also
concerned about the new repressive orientation that the authorities wish to give to the new
institution.

' Even though it was created in 1991, it was only with edict n° 93-021 of 30 March 1993 that its composition,
organisation, duties and operational modalities were defined.

12



The media milieu above all anticipates conflicts of jurisdiction between CSC and CIMED, the
Centre independant des médias, de I’éthique et de la déontologie (the Independent Centre for
Media, Ethics and Deontology), created in September 1999 with the support of the United
States Embassy to be a media self-regulation body. This institution which is supposed to have
emanated from news professionals does not have the support of all.

IV. PROFESSIONAL ORGANISATIONS

On paper, there are 10 associations and other professional organisations in the press sector in
Niger but, in practice, very few can mobilise forces and the sector is among the weakest in the
country. The media milieu suffers a great deal from division and suspicion among journalists
and publishers and, consequently, their actions are always isolated and have little effect.

Professional press organisations’ days of glory date from and are limited to the struggle for
press freedom in the first hours of the democratic process. Today, the Association des
journalistes du Niger (AJN, Niger Journalists’ Association) is merely a shadow of its former
self, out of its depth and absent from the debates on ethics, breaches in the exercise of press
freedom and journalist training.

The roughly two hundred news “professionals” that had belonged to AJN have over time and
with the disorganised expansion of the media dispersed and are now scattered among nine new
associations and unions.

These are the Syndicat des agents de Iinformation (SAINFO, the News Agents’ Union), the
Association des ingénieurs et techniciens de I’information (AITI, the Association of News
Engineers and Technicians), the Association des professionnelles nigériennes de la
communication (APAC/Niger, the Association of Nigerien Communication Professionals), the
Association des journalistes de la presse privée (AJPP, the Private Press Journalists’
Association), the Union des journalistes sportifs du Niger (UJSN, the Niger Sports
Journalists’ Union), the Association nigérienne des éditeurs de la presse indépendante
(ANEPI, the Nigerien Association of Independant Press Publishers), the Association des
promoteurs des radios privées du Niger (APRPN, the Niger Association of Private Radio
Promoters), the Nigerien section of the Union internationale des journalistes et de la presse
de langue francaise (UIJPLF, the International Union of French-Language Journalists and
Press) and the Union des journalistes privés nigériens (UJPN, the Union of Private Nigerien
Journalists). This last organisation is one of the most active.

V. THE IFTIC TRAINING CENTRE

Niger seems lucky in that it has a Training Centre for News and Communication Techniques
(IFTIC). In reality, this school does not escape from the general stagnation in the country’s
educational system. Future journalists enter the training centre with a low overall level and
exit the centre without the professional baggage needed to carry out their profession.

The successor to the Centre de Formation aux Techniques de I’Information (CTFI, the
Training Centre in News Techniques) since 1989, IFTIC has not in fact succeeded its

13



conversion from the epoch of civil servant journalists to that of the new media landscape in
Niger. It also has difficulty keeping up with the rapid development of communication
technology and techniques. However, adapting its teaching to new information and
communication technologies is not the only challenge it faces. The graduates it placed on the
job market are of low general and professional levels.

This is because entering the school is not a question of vocation. Every year high school
graduates are arbitrarily oriented towards IFTIC by the Ministry of Communication. The
largest “dead end job” sector is also clearly marked for graduates from this centre—the civil
service. After three years’ training, young graduates are “sent on secondment” on the basis of
a five-year contract to the different public media where they have civil servant status.

Finally, as with all the schools in the country, IFTIC cruelly lacks the sufficient means to
provide quality education.

VI. CURRENT AID TO THE MEDIA SECTOR

Chapter VIII, article 47 of edict n° 93-029 of 30 March 1993, governing the freedom of the
press stipulates, “the State has the duty to directly or indirectly aid news bodies that are in the
general interest and that contribute to the exercise of the public’s right to information,” but
this good intention has never become reality. On the contrary, in 1995, the Prime Minister
forbade State companies from buying advertising space in the independent press.

Aid to the media sector—with the exception of the State’s duties towards its bodies, ONEP,
ANP and ORTN—comes from foreign institutions via overseas aid missions. The aid that
caused the greatest sensation was that provided by the German Embassy in 1993 to the new-
borns of the independent written press—specifically, an equipment donation of an estimated
value of 20,000,000 CFA francs (200,000 FF) to each of the existing newspapers at the time:
Anfani, Moustique, Tribune du peuple, Haské, Le Démocrate and Le Républicain.

This was the only blanket aid granted to the private written press. Admittedly, many of the
beneficiaries rapidly traded in their equipment for cold, hard cash.

The other aid granted to private press are partial or individual. Indeed, the search for aid is
carried out alone and discretely.

In 1997, the trio of pro-FRDD™ newspapers (Tribune du peuple, Le Citoyen and Alternative),
obtained joint aid in the form of equipment, training and a financial subsidy from the Canada
Fund for Local Initiatives and the Canadian Centre for International Studies and Cooperation
(CECI). The Tribune du peuple and Haské also received joint funding from the United States
Embassy for an awareness-raising campaign on Human Rights.

The newspaper Alternative obtained aid in 1999 from the Agence de la Francophonie’s Fonds
d’aide & la presse francophone du Sud and from the NGO Solidarity Canada-Sahel.

> The coalition of Opposition parties, called the Front pour la restauration et la défense de la démocratie (Front
for the Restoration and Defense of Democracy).

14



Curiously, while all these newspapers were expected to become more dynamic, one observed
the near-disappearance of the Citoyen, Haské and the Tribune du peuple from news-stands and
Alternative became less regular.

Finally, in March 1999, the quarterly rural and development news magazine, Les Echos du
Sahel, received aid from Swiss Overseas Aid in the form of logistic support for its launch.

VII. SUPPORT NEEDS

The media sector in Niger needs external support in several areas: training, economic
reinforcement of press firms (notably through the reduction of production costs for
newspapers by acting on printing works inputs such as paper and printing plates), support to
structure the sector (distribution companies, press centres, meeting and documentation centres,
etc.), and acknowledgement of the self-regulation framework.

However, three types of activities seem to be priorities for stakeholders:

» Improve Training in Journalistic Techniques and Practices and Promote Content
Exchanges

While most journalists on staff in private and public media hold higher education degrees, the
majority practice without ever having attended a truly professional school of journalism. Close
to 70% of editorial staffs have not received adequate training to be able to carry out their
professions correctly. There are newspapers in which no one—from the managing editor to the
copywriters—nhas received appropriate training. Copywriters are trained on the job and in the
framework of the few rare internships or seminars organised and funded locally or abroad by
international organisations.

The lack of training explains not only the written shortcomings but also the repeated blunders
committed by journalists.

In the IFTIC framework, one first activity could be to strengthen its curriculum by
contributing to journalists’ training via training seminars on writing techniques and by
improved knowledge of their profession’s legal environment: press law, rights and duties of
journalists, ethical principles, etc.

It is necessary to strengthen the professional skills of working journalists by specialised short
training courses that meet editorial needs.

» Elaborate Specific Criteria for Granting Press Credentials

Under current press credential attribution measures, journalists are defined as those who earn
most of their income from practising journalism; and press credentials are obtained by sending
a request to ONC containing one’s birth certificate, criminal record, certificate of nationality,
2 photos and the sum of 1,000 CFA francs (10 FF).

Press credential attribution conditions do not focus on the real qualifications of the applicant.
Regulations do not refer to the level of skills or the diplomas earned. Press firms have formed
their editorial staffs as and how they could and some have even operated without editorial
staff.

15



The question of regulation support is therefore raised—support that proposes more objective
criteria that take into account both the level of professional training and real experience in the
profession. This is one path towards sector professionalisation in parallel with training.

» Support the Re-Definition and the Acknowledgement of the Self-Regulation
Framework

The boarder between CIMED and ONC should be more clearly defined. Jurisdiction would
benefit from being more distinctly separated between the two entities in favour of CIMED, on
the condition that the method of designating its members is revised and that the authority is
acknowledged by the ensemble of the profession, including the professional associations who
would be CIMED’s primary partners. Indeed, it appears that CIMED’s legitimacy is not
completely established.

CIMED needs to find the means to provide itself with the tools it needs to function—first
headquarters and support in equipment as well as institutional support to strengthen it so that it
can become an active and acknowledged stakeholder in the sector. The great challenge facing
Niger, however, remains the difficult task of uniting media stakeholders.

Finally, like the other self-regulation authorities in West Africa with which it is in contact,
CIMED must be able to elaborate a reading grid, meet, write and publish its communiqués,
and maintain regularity and rigour in its operations. It is not clear that this dynamic process
can be undertaken without external support.

16



	Media Status Report:� Niger
	AN UNSTABLE POLITICAL CONTEXT
	THE MEDIA LANDSCAPE
	
	
	
	
	
	From Scarcity to Abundance





	Written Press
	State Omnipotence
	The Dramatic Rise of the Private Sector

	News and Communication Agencies
	The Nigerien News Agency
	Communication Agencies

	Radio
	La Voix du Sahel
	The First Generation of Private Radio Waves
	R&M€, Anfani, Suda€

	The Second Generation
	TFM, Tambara, Saraounia€
	Radio Nomade FM

	Rural Radio Stations
	Radio Gomni� in Bankilaré, the First Solar Radio Station
	Radio Fara’a in Gaya


	Television
	Télé Sahel
	The Breakthrough of the Private Sector
	Télé Star Network, a Distribution Channel
	TV Ténéré, the First Private Television Station


	Production Studios

	LEGAL AND INSTITUTIONAL FRAMEWORK
	An Excess of Laws in Favour of Freedom of the Press
	
	Press Indoctrination Attempts
	A Repressive Reorganisation


	Regulation and Self-Regulation Bodies

	PROFESSIONAL ORGANISATIONS
	THE IFTIC TRAINING CENTRE
	CURRENT AID TO THE MEDIA SECTOR
	SUPPORT NEEDS
	
	
	Improve Training in Journalistic Techniques and Practices and Promote Content Exchanges
	Elaborate Specific Criteria for Granting Press Credentials
	Support the Re-Definition and the Acknowledgement of the Self-Regulation Framework




